Saturday, September 30, 2006

Dahaga

Bulan-bulan puasa ni perkatan ini amat sinonim dengan air, betul tak? Tapi apa yang nak disampaikan di sini bukanlah kedahagaan air tetapi kedahagaan ilmu. Ramai orang selalu cakap “ ilmu di dada tak cukup lagi” ada yang lain pulak cakap “ rasa kosong tak terisi apa-apa pun” semua ayat di atas menunjukkan si penutur ingin sangat menambah ilmu yang mungkin boleh memandu hidupnya.
Walaupun bagus kita bersikap tamak dengan ilmu tetapi janganlah kita bersikap tamak untuk menyimpan ilmu tetapi tamaklah untuk mendapatkannya dan seterusnya menyampaikannya kepada orang lain. Inilah sebenarnya yang dikehendaki dan dituntut. Tanggungjawab seorang pembawa ilmu terhadap ilmunya. Barulah kita tahu setakat mana ilmu kita dan berusaha untuk menambahnya dan kemudiannya meneruskan kepada orang lain. Kita kena ada input dan output baru sempurna sesuatu proses. Seperti kehidupan kita ada input ( makan ) dan perlu ada output ( tenaga ) yang boleh memanfaatkan orang lain. Barulah sempurna hidup kita, cuba kita bayangkan kalau kita hanya makan tanpa menghasilkan sesuatu yang baik untuk orang lain seperti orang yang makan tidur, makan tidur akhirnya yang dia sumbang hanya kepada perutnya yang mungkin semakin membuncit. Badan tak sihat, otak jadi lembab. Macam juga ilmu kita, kalau setakat simpan tak digunakan untuk orang lain tiada maknanya.
Apabila kita cuba menyampaikan ilmu yang kita ada kepada orang lain walaupun sedikit, mungkin dengan itu saham kita akan berpanjangan dan berterusan hingga ke akhirat.Ameen. Kadang-kadang dah berapa kali kita hadir ke majlis ilmu yang mungkin membincangkan benda-benda yang hampir sama sahaja topiknya tetapi tidak juga masuk ke dalam kepala. Yang mungkin terlintas “ macam pernah dengar je ayat tu tpi kat mana ye”. Itu menunjukkan ilmu kita mungkin kurang diberkati, mungkin. Ada ustaz cakap kalau kita nak ilmu yang kita dapat sentiasa diberkati, diingati dan boleh digunakan pada hari lain, kita perlu ‘masukkan soket betul-betul’, maksudnya kita kena ikhlas. Kedua-dua kena ikhlas samada si pemberi ilmu mahupun si penerima ilmu. Baru betul, baru ilmu itu masuk ke lubuk hati dan melekat di sana, tak hilang. Satu lagi, macam disebut tadi, kalau kita cuba sampaikan pada orang lain, InsyaAllah ilmu itu akan sentiasa bersama kita.
Kalau kita banyak harta, mungkin kita akan rasa kekurangan jika kita beri kepada orang lain, tetapi
Kalau kita banyak ilmu, kita tidak mungkin akan kekurangan jika kita beri kepada orang lain.


Siti Maryam Jameela Ahmad Tajudin
Thn 3, Biotek Makanan
FST, KUIM
27 september 2006

The Yardstick of Truth

Kayu Ukur Kebenaran (TheYardstick of Truth)

Tirai peristiwa 11 september diselak kembali. Mencari kebenaran disebalik kebenaran yang diada-adakan. Sungguh licik golongan neo-konservatif di Rumah Putih. Umpama kanser yang kian membarah dan membusuk di dalam tubuh masyarakat dunia. Bijak memainkan pemikiran manusia hingga mata-mata yang celik ditutup dengan gambaran palsu. Sengaja menebas laluan, mengorbankan yang beribu demi mencapai matlamat untuk menyerang negara-negara Islam. Kebodohan boneka Rumah Putih yang tidak sedar dirinya bertali, menggalakkan golongan Yahudi di dalamnya memainkan skrip dan irama persembahan pentas dunia.

Isu ini menggerakkan minda penulis untuk memahami apa itu kebenaran. Selain daripada peristiwa di atas, rasanya terlalu banyak pembohongan yang dilabelpalsukan sebagai kebenaran. Seakan-akan manusia yang lemah, mempunyai hak untuk mencaturkan pemikiran orang lain dengan bidai yang dicorakkan dengan warna mereka. Maka jadilah masyarakat manusia yang hanya berfikir menggunakan kekuatan akal yang lemah mengikut alur-alur kesesatan ukiran golongan dari spesis mereka sendiri.

Persoalannya, bagaimana plot rekaan mereka diterima sebagai kebenaran? Manusia sering menggelintari kebenaran, namun setakat mana kebenaran itu adalah satu kebenaran? Mari kita mengimbas teori-teori kebenaran yang telah digagaskan.

Teori Kesepadanan dan kesetujuan

Ini adalah teori yang menyatakan kebenaran tercapai apabila berlaku kesepadanan antara pendapat atau pernyataan dengan fakta dan situasi hakiki. Lebih mudah dikatakan sebagai persesuaian antara fakta dengan kenyataan.

Teori ketekalan

Sesuatu perkara itu benar apabila ianya bersepadanan atau bersesuaian dengan pengetahuan yang terdahulu.

Teori Pragmatis

Kebenaran itu adalah diukur dengan faedah atau untungnya sesuatu perkara itu.

Teori kesetiaan dan empiric

Ia menggabungkan teori kesepadanan dan teori ketekalan yakni menyatakan kebenaran merupakan kesetiaan kepada kenyataan.

Demokrasi Barat

Sesuatu perkara adalah benar apabila mendapat suara majoriti.

Teori Tarski

Kebenaran itu perlukan bukti.

Kebenaran Matematik Aflatunis (Platois)

Matematik adalah kenyataan yang muktamad.

Teori Popper

Kebenaran datang dari alam pemikiran


Teori-teori yang dinyatakan di atas merupakan teori yang telah disangkal kerana punya banyak kelemahan yang tersendiri. Ahli-ahli falsafah Yunani sering mencari kayu ukur untuk menentukan kebenaran. Namun, mereka hanya menemui kehampaan dalam usaha untuk mengatahui hakikat sebuah kebenaran itu. Lalu apabila Aristotle memperkenalkan ilmu logic atau mantik, mereka menyangka bahawa sudah ditemui penyelesaian bagi kebuntuan tersebut. Malangnya, kekecewaan juga yang ditemukan.


Teori Keislaman Klasik

Kebenaran mutlak adalah kebenaran yang terkandung di dalam Al-Quran. Manakala kebenaran relatif adalah menerusi pemikiran, akal dan budi manusia.

Teori yang kesembilan adalah teori kebenaran yang paling tepat untuk manusia. Akal fikiran perlu dibimbing dengan wahyu dari Pencipta kerana ianya amat terhad dan tidak menjangkaui dimensi-dimensi di luar kotak pemikiran manusia. Namun, kebanyakan kebenaran yang diterima manusia kini adalah berdasarkan kepada dogma-dogma yang sering dimomokkan sehingga diterima sebagai suatu kebenaran. Dan tidak pula manusia itu disuruh mencari kebenaran di dalam Al-Quran tanpa menggunakan akal fikiran langsung, kerana wahyu Yang Esa itu penuh dengan hikmah.

“Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan pertukaran malam dan siang menjadi tanda (kekuasaan Allah) bagi orang-orang yang berakal” (Ali-Imran:190)

Rujukan:Shaharir Mohamad Zain, 2000, Pengenalan Sejarah dan Falsafah Sains, UKM.

Nurul Hani Mohd Hata
Thn. 3 Bioteknologi Makanan
Fakulti Sains dan Teknologi
Kolej Universiti Islam Malaysia
Assalamualaikum warhmatullahi wabarakatuh…….

Sekadar peerkongsian bersama….

Baru-baru ini saya ada terbaca novel ‘ Ayat-ayat Cinta’ nukilan seorang novelis Indonesia. Walaupun membacanya bukan dari huruf ke huruf (sekadar baca lompat-lompat). Dimulai dengan versi bahasa melayu dan kemudian mencuba menggunakan novel asal dalam bahasa Indonesia.. Mungkin ramai yang telah membacanya. Dan mungkin ada ramai juga yang menyukainya. Mungkin kerana jalan cerita yang ada unsur-unsur cinta yang membuatkan ramai yang menyukainya. Sehingga ada seorang sahabat mengatakan saya terlalu obses dengan novel ini. Mungkin juga tetapi apa yang nak dikongsi bersama adalah isi yang dapat dikutip dalam novel yang agak islamik ini.
Di dalam novel ini diceritakan tentang seorang mahasiswa lelaki indon yang belajar di Universiti Al-Azhar Mesir dalam bidang Qiraat. Namun apa yang nak ditekankan di sini bukan subjek yang diambilnya di sana tetapi adabnya menuntut ilmu. Dia seorang yang sangat menghormati ilmu. Dia sanggup bermusafir ke masjid yang sejauh 50km dari rumahnya dalam suhu mencecah 41◦C semata-mata untuk talaqqi bacaannya dengan sheikh yang juga amat sangat indhibat dengan ilmu. Kita??? Sanggup ke kalau begitu keadaannya? Kita kadang-kadang dah ada orang datang nak mengajar pun masih mahu tak mahu je. Datang pun macam tak nak belajar. Buku pun kadang-kadang malas nak bawa apatah lgi nak membacanya. Ada seorang ustaz cakap kalau kita tak hormat buku atau kitab yang kita baca atau guna umpama kita memperlekeh penulis kitab tersebut. Ha, macamana sekarang? Sanggup kita menghina alim ulama yang menulis kitab yang kita selalu guna untuk mencari ilmu. Takut tak berkat je….
Point kedua yang saya dapat dalam novel ni adalah akhlak mulia. Fahri ( nama dalam novel ni) berakhlak dengan akhlak Islamiyyah yang sebenarnya. Bukan macam orang-orang sekarang, nama islam tapi berakhlak dengan akhlak orang kafir. Dia sangat menjaga pergaulan, percakapan serta segala tindakannya dengan masyarakat sekeliling. Pergaulan dengan orang muslim, pergaulan dengan orang bukan islam, pergaulan dengan ahli rumahnya, pergaulan dengan muslimah dan pergaulan dengan semua orang semuanya dijaga baik.Dia menjadikan qudwah hasanah sebagai salah satu method dakwahnya. Sehingga ramai dikalangan non muslim dapat dipengaruhi selain usaha-usaha lain yang juga membantu proses dakwahnya. Bukan itu sahaja ramai perempuan terpesona dengan kecantikan budi pekertinya. Orang indon, orang mesir, orang jerman dan ramai lagi yang terpikat.
Seterusnya, isi yang sangat menyentuh apabila membaca novel ini ialah bagaimana seorang non muslim sangat mengagumi al-Quran, menghafaznya serta mempertahankannya apabila isi al-Quran cuba diputar-belit oleh orang islam sendiri. Begitulah usaha seorang pemudi mesir beragama Kristian Katolik yang sangat ta’sub dengan isi al-Quran serta menghafaz beberapa surah dari al-Quran seperti surah Maryam, surah al-Maidah, surah Taha serta lain-lain lagi. Tepuk dada tanya kita sendiri, berapa surah yang telah kita hafaz? Sepatutnya sebagai orang muslim kita kena hafaz semua surah dalam al-Quran. Sepatutnyalah….tapi nampaknya sekarang kadang-kadang kita sebagai muslim menghafaz sekadar nak lulus periksa lepas tu hilang semua. Malu saya ketika membaca novel ini, walupun ia hanya novel tetapi tidak mustahil kejadian seperti ini sebenarnya wujud di bumi ini. Dalam novel ini diceritakan juga Maria ( nama dalam novel ini) meninggal dunia dalam keadaan muslim setelah bermimpi bertemu dengan Maryam alaihassalam di depan pintu syurga dan Maryam alaihassalm menunggunya untuk sama-sama masuk ke dalam jannah Allah.Seronokan kalau kita ditunggu sebegitu. Semasa dia bermimpi, dia koma, semua orang di sekelilingnya mendengar dia mengalunkan bacaan surah Maryam kemudian disusuli surah Taha kemudian dia berzikir Allah……Allah…..Allah. Indahnya dia dapat bau syurga sebelum dapat masuk ke dalamnya. Nasib kita tak tahu, adakah kita dilahirkan muslim, hidup muslim mungkinkah kita masih muslim ketika menghembus nafas terakhir.. semoga kita masih kekal dalam nikmat islam dan dapat meneruskan kehidupan di dalam syurga. Ameen

Siti Maryam Jameela
Thn 3, Bioteknologi Makanan
Fakulti Sains dan Teknologi
Kolej Universiti Islam Malaysia
27 september 2006