Monday, October 02, 2006

DUGRO 1

Sewajibnya kesedaran ini timbul bila menyarung pakaian berentiti ‘STUDENT POWER’ dan memahami tuntutan ‘jenama’ ini. Bahkan wajar diperjuangkan lebih lagi bila ianya diasaskan oleh kesedaran di atas kefahaman Islam. Coretan ini sekadar mengimbau sejarah mahasiswa tahun lepas bila birokrasi bergaul dalam pentadbir dan pendidik di universiti. Pemfokusan tulisan ini ekoran terjunamnya universiti terulung di Malaysia ke tangga yang boleh dikelaskan terteruk.

Sekalipun ianya membabitkan Universiti Malaya sahaja tetapi secara jelas memberi masej kepada semua tentang akedemia kita menerima tamparan hebat dari segi identiti hingga kewibawaan institusi pengajian tinggi awam negara telah tercemar. Implikasi ini menguatkan lagi keyakinan kita terhadap kesemua akedemia nasional sedang diruntuhkan dasar intelek sejati, dengan zahirnya anasir-anasir politik yang mencengkam dan berbahaya kepada halatuju negara.

Imbauan kita bermula dengan isu dua pensyarah di UM yang berkonfrontasi dengan pentadbirannya hinggalah taraf universiti yang merundum mengikut piawaian Times Higher Education Supplement (THES). Memungkinkan kita melihat inilah masanya di mana akedemia nasional dijuadahkan dengan tendangan yang paling buruk dalam sejarah pendidikan.

Ditegaskan juga Malaysia di antara negara yang memiliki paling banyak IPTA serta tersirat daripada banyak IPTA melangsungkan juga banyak ahli-ahli akedemik dan pencapaian yang unggul lagi berprestij. Suatu igauan lagi pada kita inilah zaman yang pertama negara menubuhkan Kementerian Pengajian Tinggi yang bertekad mewujudkan pendidikan serantau dan global.

Hebahan di media massa mengenai kejayaan-kejayaan wakil universiti menyertai pertandingan hingga peringkat antarabangsa sekadar mangkin meraih hati rakyat agar memasuki universiti-universiti tersebut. Keterujaan jelas terpampang dengan memasang papan-papan iklan dan kain-kain rentang di sektar kampus disongsangkan lagi dengan tiada inisiatif strategik mempertahankan kedudukan apatah lagi melonjakkan di dalam carta kedudukan.

Kedudukan univesiti sebenarnya hanya cerminan pengiktirafan dan bukanlah jelmaan hadiah atau anugerah yang dijadikan penjurus kepada perlumbaan. Diingatkan juga, silapnya terbongkar apabila doktrin sempit masyarakat kita mentakrifkan kecemerlangan dinilai sekadar hanya melalui peperiksaan. Orientasi kita disempitkan juga dengan pensijilan dan natijahnya memomokan mentaliti mengejar kemegahan yang sempit.

Kesedaran dikalangan mahasiswa tulen dirindui tatkala kepupusan minda-minda pemikir asli. Perdebatan mesti membicarakan motif sebenar universiti ditubuhkan samada mengeluarkan produk-produk siswazah yang diprogramkan untuk bekerja atau memugar idelisme murni tersendiri. Hakikat ilmu tidak begitu, idealisme ilmu berfalsafahkan mencari kebenaran. Falsafah murni ini hanya mampu dijayakan oleh inventor-inventor serta idealis-idealis yang benar-benar ikhlas. Ringgit mahupun kemegahan adalah hasil penularan eksploitasi industri ke atas penemuan-penemuan akedemik tertentu yang memandu negara ke arah kemunduran. Bangkitlah mahasiswa sejati mendepani cabaran ini dalam usaha memugarkan idialisme menjunjung kebenaran sambil merobohkan birokrasi murahan.

Ahmad Shanawey Bin Roslan

Tahun 3, Bioteknologi Makanan
Fakulti Sains dan Teknologi
Kolej Universiti Islam Malaysia