Tuesday, October 03, 2006

Fiqh Sirah

FIQH SIRAH
Bagaimana Berkembangnya Sirah Nabawiyyah Dan Bagaimana Kewajipan Memahaminya Hari Ini.

Sirah Nabi Dan Sejarah

Adalah menjadi kemegahan bagi orang Islam mempunyai latarbelakang dari pelbagai jenis kaum dan pelbagai jenis bahasa yang dipraktiskan di seluruh negara. Namun begitu, adalah lebih membanggakan bahawa sejarah gerakan yang agung adalah bermula dari sirah Nabi Muhammad SAW yang menjadi paksi asas; ibarat paksi gasing yang tetap pada lokusnya, putaran badannya yang berubah-ubah mengikut perubahan masa dan tempat (ma'asiraoh).

Maka dari sinilah titik bermula bidang penulisan di dalam tarikhul Islam yang ditulis oleh penulis-penulis seperti 'Urwah bin Zubair, Abban bin Uthman, Wahab bin Munabbih (Lapisan pertama),Muhammad bin Ishaq, Abi Muhammad Abdul Malik atau dikenali dengan Sirah Ibn Hisham (Lapisan Kedua) dan seterusnya ke hari ini. Pengaruh ini sama sekali memberi dampak kepada timbulnya sejarah penulisan dan pembacaan di Tanah Melayu yang dipelopori oleh golongan-golongan di madrasah-madrasah (pondok)! Bukan sama sekali golongan penjajah yang mengasaskan sistem pendidikan yang secular itu. Maka, jelas lagi terbukti bahawa Islam yang mengangkat darjat umat Melayu Islam untuk menuntut ilmu dan menyebarkannya.

Bahkan pemaparan mengenai sejarah kegelapan Jahiliyyah-keindahan Islam yang turut ditulis bagi menunjukkan ketinggian Islam melalui methode perbandingan. Maka tidak hairanlah di dalam al-Quran terdapat pelbagai perkara yang antagonis seperti malam lawannya Siang, Bumi-Langit, Tauhid-Syirik, Pahala-Dosa, Nabi Musa-Fir'aun, Muhammad-Abu Lahab, kebaikan- keburukan, HizbulLah-HizbusSyaiton dalam erti kata menunjukkan dengan lebih jelas dan sorih untuk difikirkan. Maka, dapat dikaitkan disini bahawa tuduhan yang mengatakan orang Islam yang memperkatakan keburukan dan kezaliman orang lain dengan labelan murtad adalah tuduhan yang dilemparkan oleh mereka yang jahil dan berfikiran se peringkat kerana ia adalah fitrah bahawa kebaikan itu pasti menandingi dan mengatasi kejahatan .

Oleh itu, Sirah Nabawiyyah merupakan paksi asas yang berputar di sekelilingnya gerakan penulisan kepada sejarah Islam di Semenanjung Arab ya'ni secara rentetannya bermula penulisan al-Quran, kemudian Hadith Nabawi seterusnya Sirah Nabawi dan tarikh (sejarah). Deduksinya, ia (Sirah Nabawiyyah) merupakan fakta yang penting kepada perkara-perkara yang berlaku di Semenanjung Arab dan sekitarnya.

Seni penulisan atau periwayatan sirah ini juga berbeza dari milikan penulisan barat kerana ianya mempunyai manhaj ilmiah yang teliti dalam menerangkan kejadian-kejadian yang berlaku bahkan dapat membezakan kebenaran dan kebatilan. Bukti bahawa penulisan Islam adalah penulisan yang terbaik lagi terpelihara dapat ditonjolkan dengan 2 sistem ilmu penulisan Sirah iaitu
1) Qawa'id Mustalahul Hadis dan
2) Ilmu Jarhu wa ta'dil (analisa perawi)

Inilah dikatakan sunnah atau sirah ini kunci kepada pintu kefahaman al-Quran sekaligus menyelar golongan yang anti hadis. Sebagai contoh didalam al-Quran menerangkan perihal solat dan wudhu' (surah al-Ma'idah ayat:6). Merujuk kepada ayat tersebut dari aspek lughowi, wudhu' dilakukan selepas mengerjakan solat dalam kata kerja telah berlalu (past tense). Adakah ini benar di dalam fiqh ibadah? Tidak! maka, sunnah nabi sama sekali tidak boleh disangkal kepentingannya bahkan ditakuti jatuh syirik jika tidak beri'tiqod dengannya.

Diantara kepentingan kedua-dua sumber ini al-Quran dan as-sunnah sebagai dustur umat Islam kerana kedua-duanya merupakan contoh yang bernilai dalam mempraktikkan ajaran Islam.

Unsur Tauhidik kepada Allah, Al-Quran kalamuLlah, tanggungjawab adalah antara faktor yang mencetuskan kepada perkembangan keyakinan para penulis terhadap penulisan sirah Nabi. Ini dapat dibuktikan dengan karya-karya berkaitan dengan Sirah Nabi hari ini. Wallahu a'lam.

Kata Al-Maududi, “Jika sejarah Islam itu diuji dengan batu penguji ilmu rijal nescaya tidak akan tinggal kecuali hanya 1/10 daripada sejarah Islam itu”.

( Dari buku “Khilafah wa Mulukiyyat” atau “Khilafah dan kerajaan)

Kata Al-Qardhawi, " Kebanyakan cerita sejarah yang kita ambil bukanlah dari sumber sejarah yang diyakini dan bukanlah daripada riwayat yang sabit. Sekiranya kita menggunakan prinsip al-Jarhu wa al-Ta'dil maka ia langsung tidak akan ada nilai".

( Dari terjemahan buku ' Pertentangan Islam dan Sekular: Sekular Pasti Tersungkur', Maktabah al-Qardhawi m.s.211 )


Rujukan
Dr. Muhammad Sa'id Ramadhan al-Buthy, 2003. Fiqh Sirah, Darul Fikr Ma'asir.

3 Oktober 2006
Mohd Shafiq bin Mohd Zakaria
Bioteknologi Makanan
Tahun 3 KUIM

Tasammuh Dalam Berdakwah

Sahabat-sahabat yang dikasihi sekalian,

Pastinya kalian mengetahui akan erti tasammuh secara umum iaitu berlapang dada. Di sini penulis bukanlah mahu mengupas dengan mendalam tentang konsep tasammuh tetapi hanya pada permukaannya sahaja. Ini kerana, pemahaman sesuatu perkara hendaklah disertai dengan amal. Tiada gunanya mengetahui banyak perkara tetapi hanya pada teoritikal sahaja tanpa sedikit pun praktis.
Tasammuh di dalam dakwah amat penting dalam menjana kualiti dan kuantiti dakwah. Pendakwah yang selalu bersifat prejudis pastinya akan dijauhi oleh mad’u dan turut dilabel sebagai ekstremis mahupun jumud. Banyak pendakwah kini yang menunjukkan sifat prejudis terhadap mad’u dan berdakwah secara keras. Maka, ramailah orang yang akan menjauhi golongan ini kerana tidak tahan dengan kelakuan mereka terutama mad’u yang amat kurang pemahaman tentang Islam.
Sifat menyempitkan dada terhadap mad’u di dalam berdakwah boleh didorong oleh pelbagai faktor. Antaranya ialah penyakit hati da’ie itu sendiri. Sifat ujub dan riak dengan ilmu dan merasakan diri lebih beriman dan baik sering menghuni hati. Mungkin kadang-kadang kita tidak sedar, tetapi cuba kalian muhasabah kembali, pernahkah kalian merasakan begitu?
Sesetengah da’ie bahkan tidak mahu berkawan dengan mereka yang zahirnya kelihatan jahil. Namun sebenarnya golongan inilah yang perlu didekati kerana hati mereka kosong dari mengenali Islam yang sebenar. Kita hendaklah mengamalkan konsep jangan menambah musuh dalam kegiatan dakwah kita kerana gerakan musuh itu sentiasa cuba memikat hati sesiapa sahaja untuk menyertai mereka tanpa menilai penampilan orang tersebut. Biarpun orang tersebut berpakaian tidak senonoh atau tidak menutup aurat, tetapi jangan sampai mereka itu memihak kepada musuh.
Hendaklah diingat bahawa bahasa badan turut memainkan peranan dalam berdakwah. Jelingan mata adalah anggota yang paling utama menunjukkan perasaan seseorang. Jika pandangan mata para da’ie yang menunjukkan rasa menyampah pada mad’u ataupun senyuman sinis, maka mad’u akan menjadi bertambah benci pada golongan dakwah atas sifat prejudis yang ditunjukkan. Jadikan senyuman sebagai senjata untuk menyejukkan hati mad’u dan lapangkan dada kalian apabila berhadapan dengan golongan ini ketika berdakwah.
Pada hakikatnya, mad’u memandang tinggi kepada para da’ie dari segi penampilan, ibadah dan kelakuan sehingga mereka terasa segan untuk mendekatkan diri. Tetapi apabila da’ie sendiri cuba mendekati dan menjalinkan ukhuwah dengan mereka, maka para mad’u ini terasa dihargai. Ramai di kalangan mereka yang kelihatan jahil ini sebenarnya berhati lembut, namun kadang-kadang para da’ie sendiri yang cuba menutup pintu hidayah itu kerana merasakan mereka ini tak akan berubah. Selamilah keadaan mad’u dan berdakwahlah mengikut waqi’ mereka.
Imam Hasan Al-Banna amat dikenali dengan sifat tasammuhnya. Sifat inilah yang mampu mengubah insan-insan yang dahulunya golongan maksiat menjadi pejuang Allah yang amat hebat dan tak goyah digugah dengan ujian dan siksaan dalam perjuangan Ikhwanul Muslimin untuk menegak dan membela Islam. Antara kisah yang dapat dijadikan contoh ialah penerimaan Assyahid terhadap seorang tokoh yang tabiatnya ialah meminum arak ke dalam Ikhwanul Muslimin. Beliau menyatakan kepada tokoh itu bahawa Ikhwanul Muslimin akan menerimanya dengan apa jua kondisi tokoh tersebut. Akhirnya, tokoh itu telah meninggalkan tabiat minum araknya dan menjadi pendokong dakwah yang setia.
Rendahkan hatimu wahai para pejuang kerana yang boleh bermegah itu hanyalah Allah. Belum tentu kalian yang pada mulanya seorang da’ie akan kekal menjadi da’ie dan masuk ke dalam syurga Allah. Bahkan belum tentu orang yang sekarang ini kelihatan jahil dan tidak mengamalkan Islam sepenuhnya akan mengakhiri hidupnya begitu. Mungkin mereka akan menjadi lebih baik dari kita atas usaha dakwah orang lain dan hidayah yang Allah campakkan ke hati mereka. Ya Allah, tetapkan hati kami di atas agamaMu, ketaatan kepadaMu dan di atas jalanMu. Aamiin.

Disediakan oleh,

Nurul Hani Mohd Hata
Thn 3, Bioteknologi Makanan

Fakulti Sains dan Teknologi
Kolej Universiti Islam Malaysia